Pays de Roquefort and Saint-Affricain tourist office

    Visual effect on slide show

    Our suggestions

    Open/Close

    Do you feel like spending some very special moments together as a couple? Enjoy a family activity? Savor some delightful cooking specialities?

    Discover some great ideas of how to spend an enjoyable stay in the Pays de Roquefort and the St-Affricain.

    See our suggestions
    • Rando au temps du Jurassique Un mini Gavarnie accessible à tous ! La randonnée au cœur du cirque de Tournemire dans le su...

      Cirque de Tournemire

      See more

    • Un dimanche estival à Coupiac Perdez-vous le temps d’une journée à Coupiac, entre Albi et Millau. Prenez votre temps, pro...

      Chateau de Coupiac

      See more

    • An itinerant hiking circuit in the Pays de Roquefort Experiment with itinerant hiking! Let’s go backpacking with a camera around the neck and set ...

      Itinérance

      See more

    • Bird watching Are you curious or simply wish to discover nature from a different perspective?

      Hungry Bird

      See more

    • Discover our villages Explore our heritage in a playful and original way. The Grands Causses Natural Regional Park of...

      Saint-Affrique

      See more

    • #TourismeOccitanie Discover again the Great Sites in Occitania!

      Village Roquefort

      See more

    • Get the inspiration to travel During the bloggers exposition that was held in Millau, many bloggers have started to share the...

      Randonnée Roquefort

      See more

    • Maison du Plésiosaure Do you long to be in the beauty of nature and also have the opportunity to step back in time to...

      Maison du Plésiosaure

      See more

    • Fancy tasting some Roquefort? Come and tickle your taste buds and enjoy the great Roquefort experience!

      Figues et Roquefort

      See more

    Return to the list Decorative diagonal line

    Rando au temps du Jurassique

    Rando au temps du Jurassique

    Un mini Gavarnie accessible à tous ! La randonnée au cœur du cirque de Tournemire dans le sud de l’Aveyron vous permet de côtoyer des falaises majestueuses.

    Vous embarquez dans une belle aventure aux paysages multiples et inscrits au patrimoine mondial de l’UNESCO. Tous vos sens vont se réveiller !

    Temps fort 1 : Un décor minéral

    Dès votre arrivée, vous en prenez plein les yeux ! En point de mire, vous avez le cirque de Tournemire et ses falaises majestueuses. Elles offrent un paysage minéral teinté de vert, ocre, gris, rouge. Quand vous vous retournez, vous apercevez les buttes témoin de Taulan et du Combalou avec à leurs pieds, des terres noires. Le ton de la journée est donné pour une randonnée de 12 km où vous allez tutoyer le mythique causse du Larzac.

    TEMPS FORT 2 : La Maison du Plésiosaure, reptile marin

    Equipé de votre de sac à dos et de vos chaussures de randonnée, vous commencez par la visite de la « Maison du Plésiosaure ». Là, devant vous, contre toute attente, vous vous retrouvez, ébahi, face à un squelette ! Oui, mais pas n’importe lequel... en plus, il ne lui manque pas un seul os. Il s’agit d’un reptile marin unique au monde. Son petit nom est : Occitanosaurus tournemirensis. Tellement unique que son diminutif est le nom du village où il a été découvert ! Plusieurs panneaux d’interprétation vous donnent un avant-goût de la géologie, de la faune et de la flore que vous allez rencontrer.

    TEMPS FORT 3 : Un cirque secret

    Fiche rando en main, votre randonnée commence. Après quelques centaines de mètres le long de la route, gonflé à bloc, vous entamez une montée un peu raide dans une ambiance surprenante mais néanmoins enchanteresse. Vous voici dans un cirque à l’ambiance humide et densément boisé de chênes et de buis. Il est difficile d’apercevoir le paysage environnant. Mais quelques trouées vous font entrevoir des pépites : les terres noires où ont été découverts les os du reptile, témoin du passé marin de la région, puis des falaises formant des ruiniformes. Plus haut, quand la pente du chemin s’adoucit, oh surprise, une fenêtre s’ouvre sur le village de Roquefort, blotti au pied des falaises du Combalou.

    TEMPS FORT 4 : Le patrimoine agropastoral du plateau du Larzac

    Un nouveau paysage se présente à vous, un vrai contraste. Vous reprenez votre souffle. Calme et sérénité vous envahissent. Vous vous écartez du chemin balisé le temps d’aller voir la ferme caussenarde : un chef-d’œuvre entièrement construit en pierre, des fondations aux cheminées, en passant par les chenaux et les toits. Une prouesse architecturale qui a bravé le temps et le climat rude de ce plateau aux hivers froids et venteux, et aux été chauds et secs. Le paysage autour de vous est parsemé de pelouses sèches, de buis, de murets en pierre et de tas de pierres, appelés ici clapas. Plus loin vous pourrez voir une lavogne, mare empierrée recueillant l’eau de pluie. Au printemps, une multitude de fleurs égaye le paysage.

    TEMPS FORT 5 : Balcon plongeant

    Sur le plateau, la marche est reposante et vous pouvez laisser votre regard divaguer et profiter de ce paysage serein jusqu’à ce que… whaou ! vous en preniez plein la vue ! Là, comme envoûté, vous êtes stoppé net devant le creux du cirque. Les falaises majestueuses, tel un millefeuille de roches multicolores, plongent sous vos pieds. Ce paysage en balcon vous accompagne jusqu’à la Croix de Grépounac.
     
    Là, vous êtes comme à la proue d’un bateau, vous humez l’air, captivé par le paysage magnifique qui vous entoure à 360° :  le cirque de Tournemire, le rocher du Combalou, le Larzac, les avant-causses, les terres grises, Roquefort. Vous imaginez le paysage au temps du Jurassique, le Plésiosaure nageant dans la mer sous un climat tropical. Le chant des oiseaux et leur vol espiègle accompagnent votre contemplation. Vous resteriez indéfiniment ici, tellement le paysage vous hypnotise. Même le cri strident et lugubre des Craves à bec rouge n’arrive pas à vous sortir de cet état second. Il faut cependant rester attentif, vous pourriez voir surgir des vautours ou l’aigle royal !

    TEMPS FORT 6 : Sa majesté le cirque

    Ragaillardi, il est maintenant temps de vous engouffrer dans le cirque. Vous plongez dans un paysage minéral et sonore. Ce cirque est le terrain de jeu d’une multitude d’oiseaux et, selon le moment de la journée, le spectacle musical est différent. La descente se fait rapidement sur un chemin caillouteux. Vous marchez parfois sur la roche mère. Vous vous retrouvez vite encerclé de falaises découpées, aux couleurs douces. Le chemin est moins raide et vous profitez encore de cette ambiance enivrante. Vous vous surprenez même à vous retourner pour regarder à nouveau ce cirque majestueux et l’immortaliser dans notre mémoire. Vous regagnez le parking en longeant tranquillement le ruisseau du Brias, des sons plein les oreilles et des images plein les yeux.

    Un dimanche estival à Coupiac

    Un dimanche estival à Coupiac

    Perdez-vous le temps d’une journée à Coupiac, entre Albi et Millau. Prenez votre temps, profitez pleinement de la campagne.

     

    Remontez le temps en pénétrant dans un château du XVIème siècle et découvrez les curiosités qui vous entourent…

    Temps fort 1 : 9 h  Dans un écrin de verdure, une petite balade en pleine nature

    En début de matinée, profitez de l’air pur pour vous balader au cours d’une courte escapade,sur le chemin qui conduit à la Chapelle de Massilliergues.

    Les 10 petites marches grimpent au début mais ensuite ce petit chemin est facile d’accès, ombragé et d’environ 1 km. Il vous conduira dans un écrin de verdure, en pleine nature, profitez d’être au calme pour écouter le chant des oiseaux et le bruit apaisant du petit ruisseau qui longe le chemin.

    A votre retour ne manquez pas d’admirer la vue dégagée sur le village et le château.

    Un peu d’histoire ? L’église paroissiale du village se trouvait à l’emplacement de la chapelle jusqu’en 1762. Vous pourrez voir son tympan sous le porche de la nouvelle église au pied du château.

    D’autres randonnées : Téléchargez l’appli gratuite Rando Grands Causses ou rdv au Point Info Tourisme dans le château

    Temps fort 2 :  10h30 Démonstration de gâteaux à la broche au restaurant du Mas-Naut

    Une rencontre avec Pascale qui nous dévoile la fabrication du gâteau à la broche et de sa cuisson très particulière : au tourne broche.

    Profitez de la bonne odeur parfumée qui vous enivre tout en admirant cette main de maître qui fait couler la pâte délicatement jusqu’à ce qu’elle prenne une couleur dorée à la chaleur des braises du barbecue.

    Vous en avez déjà l’eau à la bouche n’est-ce pas ?

    Pendant ce temps vous pouvez profiter du calme, en pleine nature, à côté du plan d’eau où la fraîcheur est au rendez-vous pour siroter un petit verre sur la terrasse du restaurant en admirant la cuisson.

    Ensuite, laissez-vous tenter par un hamburger au steak de brebis, un régal pour les papilles…

    Tarif : 2 € par personne, dégustation comprise et possibilité d’acheter sur place

    Sur place : Carte snack avec hamburgers et frites maison, pizzas, menu du jour…

    Temps fort 4 : 14 h : Le château du XVème siècle, une belle plongée dans l’histoire qui enchantera petits et grands

    Au cœur de la Vallée du Tarn, le château de Coupiac qui surplombe le village va vous transporter dans un passé intrigant…

    Les enfants, enfilez un costume et tentez de résoudre un des mystères du château grâce à la chasse au trésor !!

    Aiderez-vous Souricette à mener l’enquête ou partirez-vous à la recherche de l’épée perdue ??….

    A votre rythme, déambulez à travers des pièces reconstituées afin de découvrir des curiosités sur la vie quotidienne au Moyen Age (sur l’écriture, l’hygiène, les jeux, les plantes, les costumes, la calligraphie …)

    Tout en haut du château vous rencontrerez notre haubergier qui vous dévoilera tout sur la cotte de mailles et l’équipement militaire au Moyen Age.

    Conseil d’expert : Visitez par tous les temps : En cas de mauvais temps, le château sera votre abri durant votre visite et en cas de forte chaleur vous y serez au frais.

    Infos pratiques : le château est ouvert de Pâques à Toussaint, plus d’informations sur www.chateaudecoupiac.fr

    Infos 2021 : Spectacle nocturne les lundis de l’été. Du texte à la mise en scène, des costumes aux décors, un spectacle familial conçu et interprété par les bénévoles de l’association Los Amics del Castel De Copiac.

    Temps fort 5 : 16 h : Une chapelle remplie de couleurs : la Chapelle du St-Voile

    En sortant de la visite, admirez le château qui vous surplombe et prenez la ruelle sur votre droite qui vous mènera à la Chapelle du St-Voile. Située derrière le château, la légende raconte que les habitants du château s’y rendait par une porte secrète. L’apercevrez-vous ?

    C’est tout petit et tout mignon, admirez les fresques néo byzantines du célèbre peintre de la région : Nicolaï Greschny.

    L’info pour les passionnés : Plus d’informations sur l’artiste : https://www.nicolaigreschny.net/

    Le saviez-vous ? : Cette petite chapelle conservait autrefois un fragment du voile de la vierge, vénéré pour les maladies de la vue.

    An itinerant hiking circuit in the Pays de Roquefort

    An itinerant hiking circuit in the Pays de Roquefort

    Experiment with itinerant hiking! Let’s go backpacking with a camera around the neck and set off for several days throughout the Pays de Roquefort. Autumn is the perfect time to discover a magnificent display of colours with landscapes full of brilliant reds, yellows and oranges.

    Experience intense emotions in the realm of Roquefort! This five-day hiking circuit is located between causses and rougiers providing wide open spaces, unexpected paths and an exquisite medieval heritage appearing before your eyes.

    According to your wish, you can intersperse your getaway with visits. Here are the main places of interest in the surroundings:

    -Sylvanes abbey (jewel of Cistercian art)

    -The Rougier with its beautiful red soils

    -The small typical villages of Saint-Jean d'Alcas and Saint Félix de Sorgues

    Full detailed hiking itinerary is to be found in the rando Grands Causses portal

    Bird watching

    Bird watching

    Are you curious or simply wish to discover nature from a different perspective?

    Hungry Birds Tour offers you several guided visits to meet birds in the natural and unspoilt setting that Southern Aveyron provides. These trips will allow you to improve your knowledge of fauna and flora, but above all to experience some moments of emotion, of sharing and well-being, in harmony with nature.                 

    Equipped with binoculars and guided by an ornithologist, learn more about the current wild bird species and their ecology (optical material supplied). You will be offered several trips, you can choose the duration (morning or full day trip) and the site (the Rougier, the Larzac, the Gorges du Tarn and the Gorges de la Jonte, the Gorges de la Dourbie and the Causse Noir). These vast landscapes which change according to seasons host a rich and fragile biodiversity. If you are a nature lover and wish to experience a walk in the outdoors these guided visits will delight you!

    If you're still not convinced, click here, this short video clip should trigger your desire to meet birds!

    Please Note: Optical material available, tasting of local delicacies and optional visit to a local producer included.

    For more information: Hungry Birds – Tel: 06 87 97 67 21 - http://www.hungrybirdtours.com

     

    Discover our villages

    Discover our villages

    Explore our heritage in a playful and original way. The Grands Causses Natural Regional Park offers you a mobile App that enables the discovery of the region's history and landscape.

    Francine, the cabanière in Roquefort

    Francine, one of the ladies in charge of the packaging of the cheese will guide you throughout anecdotes, along the streets of Roquefort, an opportunity to learn more about the village and its renowned cheese      

    Félix, a student in Saint-Affrique

    Félix takes you on a tour of the town to discover its rich heritage. You are guided from fountain to fountain and as you stroll along the streets in the vilotte, you become an expert about the wealth of historic heritage dating from the Middle-Ages up to 21th century.

     

    As you take a stroll in one of our villages with your family or friends, remember to bring your tablet computer or your smartphone, so that your outings will turn into exciting discovery tours!

    Free App  "Balade des Grands Causses" available on IOS or Android

    Duration: approximately 2h

    #TourismeOccitanie

    #TourismeOccitanie

    Discover again the Great Sites in Occitania!

    Occitania is packed with outstanding sites such as picturesque villages, natural amphitheatres and Cathar castles… To make them known and bolster their tourist attractiveness, the regional council has included 39 sites into the Occitania Great Sites plan among which is Millau-Roquefort. This recognition provides the municipality of Roquefort with another opportunity to enhance heritage and boost the tourist reputation of the area while reconciling these with economic development of the cheese manufacturing industry.

    "Roquefort Demain" (Tomorrow Roquefort) is the name given to a large-scale project that should be indeed launched in the course of 2019: a redevelopment programme and an area dedicated to agropastoralism and to the Roquefort cheese production…

    Meanwhile, we offer you to discover the TV commercial of the Occitania Great Sites promotional campaign. So if you too wish to experience the time of your life in Occitania, see you there! The Millau Roquefort Great Site invites you to embark upon a meaningful journey rich in shared experiences.

    Get the inspiration to travel

    Get the inspiration to travel

    During the bloggers exposition that was held in Millau, many bloggers have started to share their experiences of their trips to the Aveyron. So, if you are planning to visit Roquefort and its surroundings and would like to plan your trip, here are a few links to click on and take advantage of the experiences of some bloggers to discover the top deals and enjoy a wealth of information so that you spend an unforgettable day in Aveyron.

    Fabienne et Benoît de Novo Monde - Blog Voyage have put together their programme of a perfect day for you. To discover a gourmet circuit combining hiking and savouring local delicacies click here.

    Traversée d'un monde - Blog Voyage is rather amazing with its first experience of tasting Roquefort cheese. If your trip to Roquefort will be your first experience of tasting this World famous cheese click here.

    Aveyron is also a land of abundant nature where the magnificent landscapes have been preserved. Les deux dames en Van - Blog Voyage have set out to explore the Raspes du Tarn Gorges and the Muse Valley. Lovers of breathtaking scenery click here.

    We hope reading these blogs will make you want to live the experience… We are looking forward to meeting you soon in the Aveyron!

    Maison du Plésiosaure

    Maison du Plésiosaure

    Do you long to be in the beauty of nature and also have the opportunity to step back in time to the Jurassic period!

    The Tournemire amphitheatre situated between the Roquefort caves and the Templar and Hospitaller sites is an outstanding geological area. At its entrance, a 180 million-year-old complete skeleton of an exceptional marine dinosaur, the Occitanosaurus tournemirensis was discovered fossilized in the “grey clay soils.” A copy of the original skeleton is exhibited in the House of Plesiosaur located in the heart of the village.

    Fancy tasting some Roquefort?

    Fancy tasting some Roquefort?

    Come and tickle your taste buds and enjoy the great Roquefort experience!

    This is the perfect time to come and visit the maturing caves whilst the new cheeses are ripening. It is the darkness of the caves that causes the Penicillium roqueforti fungus to develop successfully into its unique flavours. The whole maturation process involves a slow refinement from January to late June. After a 90-day period, including a minimum of 14 days of ripening in the caves, the Roquefort loafes reach a perfect state of maturation so that you can savor them at their optimum.

    After your visit to the caves, come and enjoy the tasting session where you can explore the nuances of the different flavors of the whole range of Roquefort.

    Seven Roquefort manufacturers welcome you to share their passion. You can find out all the information to plan your visit here.

    Make your stay an unforgettable gourmet trip during which you can explore cheeses of the Aveyron. The internet blogger Itinera Magica shares her experience about two emblematic cheeses: Roquefort and Laguiole.

    So if you are a gourmet enthusiast and love local food pay also a visit to the blog “déguster l’Aveyron” (savour Aveyron produce) and find out about the sharing of experience of Aveyron gastronomy. Enjoy reading this blog and we look forward to seeing you soon in Roquefort!

    Ideas for stays

    Here are some ideas for your next getaway among the several hiking trips our service providers offer.

    See the offers

    The words of ambassadors

    • Mélanie, a local resident

      A moutain bike ride

      Rando VTAE
    • Marie, a local resident

      The words of ambassadors

      Saint-Affrique Market
    • Margaux, a local resident

      A stroll across the red soils

      Saint-Izaire
    • Bernard, a local resident

      rando, gorges du tarn, nature, témoignage

      Pas de l'Arc
    • Delphine, a local resident

      Delphine, habitante

      Buissière
    • Candelaria, a local resident

      Belle Saint-Affrique

      Saint-Affrique
    • Lisa, a local resident

      Le roi des fromages

      Rocher St-Pierre
    • Laura, a local resident

      Week-end à St-Affrique

      Vide grenier

    Testimonials section

    Event

    News about COVID-19

    Due to the health crisis related to COVID-19 many events are cancelled. 

    Please contact the organisers to find out if the schedule of events has been changed

    View the news

    Covid-19